بررسی گام نخست در راه اندازی شبکه های کامپیوتری
نوشته شده توسط : admin

برخی ازتجهیزات پسیو شبکه عبارتند از:

رک :

رک یک محفظه است. جنس آن معمولا فلزی است که تجهیزاتی مانند سرورها، سوئیچ ها، روتر، مودم، اتصالات شبکه و ... در رک قرار می گیرند. هدف از رک متمرکز کردن این تجهیزات است، همچنین از رک برای محافظت از تجهیزات در برابر دسترسی افراد غیر مجاز نیز استفاده می شود.

رک ها به طر کلی به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از : رک های دیواری و رک های ایستاده.

پچ پنل patch panle :

پچ پنل ها، پنلی هستند که شما آن ها را در مدل های مختلف از جمله پچ پنل ۱۲، ۱۶ ،۲۴، ۴۸ و ۹۶ پورت می بینید. آن ها درون رک نصب شده و کابل های زوج سیم به آن ها متصل می شوند. در پشت این پنل ها محل اتصال کابل وجود دارد که این کابل ها با دست به پچ پنل متصل نمی شوند بلکه کابل ها توسط آچار پانچ به این پنل متصل می شوند.

اما وظیفه اصلی پچ پنل ها چیست؟

وظیفه اصلی پچ پنل این است که بین نقاط انتهایی کابل های شبکه و تجهیزات شبکه ای مثل هاب، روتر، … قرار گرفته و به جای این که کابل های شبکه مستقیماً به این تجهیزات وصل شوند از طریق پچ پنل وصل می شوند.

پریز شبکه یا کیتسون :

توسط پریز شبکه یا کیتسون کاربرها کامپیوتر خود را به شبکه متصل می کنند. در واقع این پریز  یا کیتسون یک اتصال کابل زوج سیم را با پچ پنل برقرار می‌کند. در هر اتاق از یک سازمان کاربران می توانند از طریق این پریزها به شبکه متصل شوند. اما این پریزها به ازای هر یک سیستم در اتاق تعریف می شوند. برای مثال در یک سازمان در یک اتاق اگر 4 کارمند وجود دارد باید 4 تا از این پریزها تعریف شده باشد که هر پریز برای اتصال یک سیستم است.

داکت :

داکت ها جز یکی دیگر از تجهیزات پسیو محسوب می شوند. داکت ها به منظور عبور کابل شبکه طراحی شده اند. داکت باعث جلوگیری از بهم ریختگی کابل های شبکه می شوند. داکت ها معمولا با اندازه های مختلفی تولید می شوند. اما در حالت کلی معیار سنجش داکت ها سانتی متر است. ولی عموما اندازه داکت ها را با نمره بیان می کنند.

همچنین داکت ها یک محافظ برای کابل ها نیز به حساب می آیند تا در صورت عبور پرسنل در سازمان یا عقب جلو کردن صندلی هایشان آسیبی به کابل ها وارد نشود.

فیبر نوری :

یکی دیگر از تجهیزات پسیو شبکه فیبر نوری است. این فیبر از ماده شفاف مانند شیشه و یا پلاستیک تولید می شود. عملکرد فیبر نوری به این شکل است که نوری را که از یک سرش به آن وارد شده، از سر دیگر خارج می کند. فیبر نوری پهنای باند بسیار بالایی دارد که می تواند داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال دهد. امروزه فیبر نوری، به دلیل پهنای باند بالا در مقایسه با کابل های مسی و تاخیر کم در مقایسه با مخابرات ماهواره ای از مهم ترین تجهیزات شبکه و ابزار انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.

منبع: آشنایی با تجهیزات پسیو شبکه

يك فيبر نوري از سه جزء تشکیل‌شده است:هسته (Core):هسته یک تار نازك شيشه اي در مركز فيبر است كه سيگنال هاي نوري در آن حرکت می کنند.روکش هسته(Cladding):  این پوشش دورتادور هسته شیشه ای را احاطه كرده و باعث برگشت نور منعکس‌شده به هسته می‌گردد .پوشش خارجی (Buffer Coating): روكش پلاستيكي كه باعث محافظت از کابل در برابر عوامل خارجی و بیرونی خواهد شد.
اما مزیت های استفاده از فیبر نوری چیست ؟
اندازه نازک تر : استفاده از فیبر نوری به مراتب بهتر از مسی است زیرا اندازه قطر آن کمتر است
ظرفیت بالا : پهنای باند بیشتر جهت ارسال سریع داده ها
تضعیف ناچیز : کابل های فیبر نوری سیگنال ها را نسب به کابل های مسی بسیار ناچیز تضعیف می کنند.
عدم تداخل: بر خلاف سیگنال‌های الکتریکی در یک سیم مسی، عبور پالس های نوری در یک کابل فیبر نوری تأثیری بر کابل فیبر نوری دیگر نخواهد داشت در نتیجه در کابل های فیبر نوری تداخل الکترومغناطیسی صفر است.
عدم آتش سوزی: با توجه به عدم وجود الکتریسیته در فیبر نوری، امکان بروز آتش‌سوزی وجود ندارد.
پایداری: در کابل‌های فیبر نوری امکان نفوذ و ایجاد اختلال در انتقال داده‌ها کمتر است و از تأثیرگذاری انواع نویزهای الکترومغناطیسی شامل نویزهای رادیویی و یا نویزهای حاصل از نزدیکی کابل‌ها بر روی‌داده‌های در حال انتقال جلوگیری می‌شود.
سرعت: سرعت انتقال اطلاعات در فیبر نوری بسیار بالا میباشد.
امکان تعمیر یا تغییرات در کابل فیبر نوری: رشته های فیبر نوری حتی درحالی‌که سیستم روشن می باشد نیز می توانند تعمیر شوند، بدون این که مانند کابل های مسی احتمال اتصال کوتاه در آن‌ها وجود داشته باشد.

منبع: بررسی تجهیزات پسیو شبکه

کی از خدمات پشتیبانی شبکه حفظ و نگهداری شبکه است. هدف اصلی در این بخش از خدمات پشتیبانی شبکه نگهداری از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری شبکه است. به عبارت دیگر پشتیبانی شبکه پشتیبانی با رعایت اصول استانداردها می باشد.

در این بخش پشتیبانی شبکه باید کلیه تجهیزات شبکه شبکه مانند کامپیوترها، سرورها، روترها، مودم ها و ... به همراه تجهیزات پسیو و زیر ساختی ( کابل، داکت، کیستون ها، رک و...) به صورت کامل مستندسازی و نقشه شبکه به همراه جزئیات تجهیزات در آن مشخص گردد.

حفظ و نگهداری شبکه ها یکی از کارهای مهمی است که در بخش پشتیبانی شبکه ها باید انجام شود. زیرا اطلاعات مکتوب شده و یا به اصطلاح شبکه ای داکیومنت سازی شده از شبکه بسیار مهم و حائز اهمیت است مخصوصا در شبکه های بزرگ در سازمان های بزرگ.چرا که این اطلاعات مکتوب شده در حل مشکلات و رفع ایرادات به مدیران شبکه و کارشناسان پشتیبانی به شدت کمک می کند. داشتن اطلاعات شبکه به صورت مکتوب می‌تواند یک آگاهی نسبی از وضعیت شبکه را برای صاحبان کسب و کار فراهم کند.

منبع: چرا به پشتیبانی شبکه کامپیوتری نیاز داریم ؟

 

 




:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 بهمن 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: